Alhoewel SEO behoorlijk technisch kan zijn, is er veel waar je zelf rekening mee kunt houden als je teksten voor je website schrijft. 

Dan heb ik het over een aantal basiszaken waar je echt geen technische knobbel voor hoeft te hebben. 

Daarmee vertel je Google dan waar je website over gaat.  Zoekmachines lezen nu eenmaal een andere taal  dan mensen.

WordPress heeft goede plugins om je bij die basis-SEO te helpen. De plugin van Yoast geeft met gekleurde bolletjes aan hoe goed je tekst geoptimaliseerd is voor Google.

Ga hierin echter niet te ver. Google wordt steeds slimmer en over-optimalisatie zal bestraft worden.

Ga dus geen zoektermen spammen. 

In je jacht op de ‘groene bolletjes’ kun je doorschieten en zo onnatuurlijk gaan schrijven dat het voor een mens niet meer prettig leesbaar is. 

Dan schiet je je doel voorbij. 

In eerste instantie schrijf je nl voor je bezoeker.

Je wil waarde bieden aan je bezoeker en deze niet irriteren door overmatig en onnatuurlijk zoektermen-gebruik.


Buiten deze basiszaken op je eigen website is er ook werk te doen buiten je eigen site. 

Zeker als je met je bedrijf een fysieke locatie hebt is het een aanrader om je website aan te melden bij Google Mijn Bedrijf (GMB).

Google toont bij zoekopdrachten waarbij een plaats of regio genoemd wordt nl een kaartje met daarin een aantal resultaten. 

Insert Image

Dit kaartje verschijnt vaak nog boven de gewone zoekresultaten. Het mag duidelijk zijn dat als jouw bedrijf in dat kaartje staat je dus nog extra opvalt. En wie wil dat nu niet?


Bovendien is het vrij eenvoudig om daarin te komen. Ook omdat nog lang niet ieder bedrijf zich daarbij aangemeld heeft. 

Sta je wel in het kaartje maar niet bij de bovenste 3 zichtbare, dan is er weer ander werk aan de winkel.

De eerste stap is echter wat ze noemen ‘ laaghangend fruit’: Relatief makkelijk te doen met groot resultaat. 
Download de ​
Checklist voor een hogere positie in Lokale SEO.