Hoger in Google in 12 stappen | Sitescoach

Hoger in Google in 12 Stappen

hoger in Google in 12 stappen | www.sitescoach.nl
Hoger in Google wil toch iedereen met een website? Hier een duidelijk 12 stappenplan om meer gratis bezoekers uit Google te krijgen.

Stap 1 om Hoger in Google te komen: Begin met bloggen!

Waarom bloggen zo effectief is:
Bijna 80% van de internetgebruikers leest blogartikelen.
2/3 van de consumenten heeft wel eens iets gekocht via een blogartikel.
Bedrijven die actief bloggen krijgen gemiddeld 80% meer bezoekers op hun website en ontvangen gemiddeld 126% meer leads.
Bloggen is dus erg belangrijk om je website te voorzien van waardevolle inhoud. Wil je weten waarover te bloggen? Hier kun je op ideeën te komen.

Stap 2: Kies de juiste zoekwoorden

Schrijf de belangrijkste zoekwoorden van je artikel op. Waar wil jij straks goed op gevonden worden? Kijk vervolgens in de Google Keywordplanner wat het aantal zoekopdrachten per maand is.
Kies liefst voor een langere zoekwoordterm in plaats van `een enkel woord. En kijk ook naar de concurrentie. Kies liever voor een zoekwoord met minder concurrentie en toch een hoog zoekvolume.
Als je weet op welke zoektermen je gevonden wilt worden, maak dan één pagina per zoekterm en optimaliseer deze pagina voor deze zoekterm.

Plaats de zoekwoorden aan het begin van de zin, en wordt goed gevonden door Google.

Stap 3 om gevonden te worden op Google: Een sprekende SEO titel

Neem een pakkende titel waar het zoekwoord in verwerkt is. Het mooiste zou zijn als je begint met je zoekwoord.

Stap 4: De zoekterm in de url

Zet de zoekterm in je URL. Dus bijvoorbeeld http://www.jouwdomeinnaam.nl/zoekterm.

Stap 5: Verwerk de zoekterm in de meta-omschrijving

Net als in de Titel is het belangrijk dat je de zoekterm in je Meta-omschrijving verwerkt.
De Meta-omschrijving zijn de twee regels tekst die je onder de URL in de zoekresultaten van Google ziet.
De plugin van Yoast SEO is een heel handig hulpmiddel om ook de Title-tag en de META-omschrijving precies zo op te geven zoals je wil. Je ziet dan al gelijk hoe Google je pagina laat zien.

Stap 6 voor een betere positie in Google: Zoekmachine vriendelijke tussenkoppen

Bezoekers lezen meestal niet je hele pagina, maar scannen de pagina. Om dat scannen makkelijke te maken kun je je pagina onderverdelen in tussenkoppen.
Google hecht veel waarde aan tussenkoppen. Tussenkoppen hebben dezelfde functie als je titel, ze zeggen immers beide  iets over het onderwerp van de tekst.
Tussenkoppen zorgen ervoor dat de webtekst behapbaar blijft. Jij kunt immers zo gemakkelijk bepalen welke stukken jij wel wilt lezen en welke niet.

Om de aandacht van je bezoekers vast te houden gebruik je een prettig leesbare opmaak door voldoende witregels en tussenkoppen die duidelijk maken waar de tekst over gaat.
Toch moet je niet je hele tekst en alle tussenkoppen volstoppen met zoekwoorden.

Ook bij je tussenkoppen geldt, schrijf voor je bezoekers.

Stap 7:  Afbeeldingen optimaliseren voor een betere vindbaarheid van je website

Zoekmachines kunnen je afbeelding niet lezen. Om Google te vertellen waar de afbeelding over gaat zul je de afbeeldingen moeten optimaliseren. Hoe je dat doet lees je in het artikel Afbeeldingen optimaliseren om hoger in Google te komen.

Stap 8: Zorg voor een goede websitenavigatie

De navigatie op jouw website is om twee redenen belangrijk:

1. Het verdeelt de waarde over je website.

Verdeel de waarde over de belangrijkste pagina’s
Elke pagina op jouw website heeft een bepaalde waarde opgebouwd. Zo heeft je homepage over het algemeen de meeste waarde. Vanuit je homepage wordt er vervolgens waarde doorgespeeld naar andere pagina’s.
Stel dat je website een waarde heeft van 10 punten. Dan betekent dit dat jij 10 punten te verdelen hebt. Als jij 10 linkjes op je homepage plaatst krijgt elke link 1 punt mee. Plaats jij er maar 5, dan krijgt elke link 2 punten mee.
Denk goed na naar welke pagina’s of elementen jij linkt

2. Het vertelt je bezoekers hoe ze de weg kunnen vinden.

Maak het je bezoekers gemakkelijk. Bekijk in Google Analytics welke pagina’s het meest bezocht worden en zorg dat deze pagina’s gemakkelijk te bereiken zijn!

stap 9 om hoger in Google te komen: Redirect naar www of niet-www

Alles wat we voor het domein plaatsen wordt een subdomein genoemd. Een subdomein wordt door Google als een aparte website gezien. Google ziet www.jouwdomeinnaam.nl als een andere website dan jouwdomeinnaam.nl

Voor bezoekers maakt het geen verschil of ze nu wel of niet www voor jouw domeinnaam ingeven. Ze komen op dezelfde website terecht. Voor Google maakt het wel een groot verschil. Google ziet namelijk twee verschillende websites met exact dezelfde inhoud.

Als je site toegankelijk is via niet-www en www, is dat altijd duplicate content. Dit is eenvoudig op te lossen door een 301-redirect aan te leggen van de een naar de ander.
Dit kun je doen door de volgende regels toe te voegen aan je .htaccess-bestand (vergeet niet ‘jouwdomeinnaam’ te vervangen met je eigen site):
RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^jouwdomeinnaam\.nl [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://www.jouwdomeinnaam.nl/$1 [L,R=301] Is een webpagina bijna een exacte kopie van een andere pagina (duplicate content) dan verspil je daarmee je kans om bovenaan in Google te komen!
Je kunt zelf snel checken of je duplicate content op je website hebt met online tools als http://www.copyscape.com, http://www.plagium.com en http://www.duplichecker.com.

Stap 10: Begin met linkbuilding

Linkbuilding houdt in dat je probeert zoveel mogelijk links vanaf andere websites naar pagina’s op jouw website te krijgen. Inkomende links verbeteren je positie in Google. Hoe beter de kwaliteit van een link, hoe meer effect het heeft op jouw positie in de zoekresultaten.

Stap 11: Maak interne links

Een interne link is een link op een pagina van jouw website, die verwijst naar een andere pagina op jouw website. Zo help je je bezoekers om ook andere interessante artikelen te lezen en blijft de lezer dus langer op je website. Ook dat is goed voor Google.

Stap 12: Deel waardevolle informatie

De beste optimalisatie voor een website is het hebben van kwalitatief goede inhoud en een goede structuur. Zowel je bezoeker als Google weten dit te waarderen.

Zoekmachine optimalisatie is echter meer dan alleen het toepassen van deze tips.

Wil je SEO zelf leren en toepassen op jouw website? Dan is de workshop zoekmachine optimalisatie wellicht iets voor jou. De eerstvolgende workshop vindt plaats op 18 januari in Hotel Kasteel Geulzicht in Berg en Terblijt.

Als je jouw netwerk ook een betere positie in Google gunt, deel dit artikel dan via social media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *